Hovedkonto
IM kontoplan
|
Formålet med mappingen til IM Kontoplan er at illustrere sammenhængen mellem kommunens opgave og hvilken kontering, der hører til opgaven. Mappingen er endnu i BETA, og der kan være nyere ændringer til kontoplanen.
Fællesudgifter og administration m.v.
Konteringsregel
Denne hovedkonto omfatter udgifter og indtægter vedrørende kommunens politiske virksomhed (herunder kommissioner, råd, nævn og valg), den centrale administration og planlægningsvirksomhed, diverse udgifter og indtægter samt lønpuljer.
For registreringen af administrative udgifter og indtægter gælder følgende hovedregler:
Udgifter og indtægter vedrørende den centrale administration registreres på hovedkonto 6. Dette gælder, uanset om den centrale administration er samlet på rådhuset, eller om den er opdelt på flere geografiske enheder. Hovedreglen omfatter således også områdefunktioner og lign. med tværgående administrative opgaver, der kan sidestilles med centrale administrative opgaver.
Udgifter og indtægter vedrørende den administration, som foregår på og vedrører den enkelte institution, registreres under institutionen, jf. den tværgående driftsgruppering, grp. 200, til ledelse og administration på de decentrale institutioner, der er omtalt i afsnit 2.4.
Der kan i nogle situationer opstå tvivl om registreringen af administrative udgifter og indtægter.
Dette gælder især i situationer, hvor administrationen foregår på en institution, men vedrører flere institutioner eller aktiviteter. Udgangspunktet er her, at registreringen skal ske på hovedkonto 6.
Der kan dog også forekomme tilfælde, hvor registreringen foretages på funktionen for den pågældende aktivitet. Der kan ikke gives en udtømmende beskrivelse af disse tilfælde, men peges på følgende forhold, der taler for denne registrering:
Sigtet med den pågældende enhed er at få flere institutioner eller beslægtede aktiviteter til at fungere i en nær sammenhæng. Som eksempel kan her nævnes integrerede plejeordninger.
Den pågældende enhed varetager i overvejende grad opgaver af faglig- og driftsmæssig frem for egentlig administrativ karakter. Som eksempel kan nævnes ledende skoleinspektører og skolekonsulenter, der har deres hovedbeskæftigelse i folkeskolen.
I konteringsreglerne til de enkelte hovedkonti, hovedfunktioner og funktioner er der i øvrigt taget konkret stilling til registreringen af de administrative udgifter og indtægter i følgende tilfælde:
Kommunens eget personale og eksterne konsulenter på miljøområdet, jf. konteringsreglerne til hovedfunktion 0.38 Naturbeskyttelse og hovedfunktion 0.52 Miljøbeskyttelse m.v. samt funktionerne 6.45.54 Administration af naturbeskyttelsesopgaver og 6.45.55 Administration vedr. miljøbeskyttelse
Kommunens eget personale og eksterne konsulenter på beskæftigelsesområdet på funktion 6.45.53 Administration vedr. jobcentre
Skoleforvaltning, skoledirektør, den ledende skoleinspektør samt skolebestyrelser, jf. konteringsreglerne til hovedfunktion 3.22 Folkeskolen m.v.
Skolekonsulenter, jf. konteringsreglerne til funktion 3.22.01 Folkeskoler
Sekretariatsbistand for folkeoplysningsudvalget, herunder administration i forbindelse med aflønning af ledere og lærere, jf. konteringsreglerne til hovedfunktion 3.38 Folkeoplysning og fritidsaktiviteter m.v.
Generelle regler vedrørende administration under sociale opgaver og beskæftigelse, jf. konteringsreglerne til hovedkonto 5
Den centrale administration af plejeforanstaltninger i hjemmet, jf. konteringsreglerne til funktion 5.30.26 og 5.38.38 og indledningen til konteringsreglerne for hovedkonto 6
Konsulentbistand efter servicelovens § 11 vedrørende forebyggende foranstaltninger for børn og unge, jf. konteringsreglerne til funktion 5.28.21 Forebyggende foranstaltninger for børn og unge
Sekretariat og forvaltninger, jf. konteringsreglerne til funktion 6.45.51 Sekretariat og forvaltninger
Endvidere skal det bemærkes, at udgifter og indtægter vedrørende beskæftigelseskonsulenter registreres på funktion 6.45.53 Administration vedr. jobcentre.
Bemærk, at der på alle funktioner på hovedkonto 0-6 er autoriseret tre generelle anlægsgrupperinger: 001 Anlægstilskud, 010 Køb og salg af jord og 015 Køb og salg af bygninger. Dette gælder dog ikke på de funktioner, hvor der er anført særlige anlægsgrupperinger.
6.42 Politisk organisation
Konteringsregel
Under denne hovedfunktion registreres udgifter og indtægter vedrørende kommunens politiske organisation.
6.42.40 Fælles formål vedr. politisk organisation
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter, der ikke kan fordeles på funktionerne 6.42.41-6.42.43, f.eks. partitilskud, modtagelse af delegationer m.v.
6.42.41 Kommunalbestyrelsesmedlemmer
Konteringsregel
På denne funktion registreres alle udgifter vedrørende kommunalbestyrelsesmedlemmer, herunder vederlag, erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, godtgørelser, diæter, rejseudgifter, udgifter til kurser, møder og repræsentation samt pension og efterløn til borgmestre m.v. Funktionen omfatter såvel udgifter vedrørende medlemmernes deltagelse i kommunens egen virksomhed som medlemskab af råd og nævn.
Vederlag m.v., som er skattepligtig indkomst hos modtageren, registreres under hovedart 1 Lønninger, mens andre ikke-skattepligtige godtgørelser og lignende registreres under art 4.0 Tjenesteydelser uden moms.
KLE-Mapping
6.42.42 Kommissioner, råd og nævn
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende kommissioner, råd og nævn, herunder valg af disse.
De udgifter vedrørende skole- og institutionsbestyrelser, som kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, dvs. udgifter vedrørende valg, vederlag og mødediæter, registreres her, mens udgifter til varetagelse af bestyrelsens arbejde, registreres på funktionen for den pågældende institution.
Det bemærkes, at vederlag til kommunalbestyrelsesmedlemmer i medfør af medlemskab af kommissioner, råd og nævn ikke registreres på denne funktion, men på funktion 6.42.41. Vederlag til øvrige medlemmer af kommissioner, råd og nævn registreres på funktion 6.42.42.
6.42.43 Valg m.v.
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende valg til Folketinget, Europa-Parlamentet, kommunalbestyrelser, regionsråd og nationale folkeafstemninger m.v.
Diæter til valgbestyrelsesmedlemmer, valgstyrere og tilforordnede registreres under hovedart 1 Lønninger, såfremt disse er ansat i kommunen, og under art 4.0 Tjenesteydelser uden moms, såfremt disse ikke er ansat i kommunen.
KLE-Mapping
6.42.43.1 Drift
KLE-Mapping
6.42.43.1.001 Fælles formål vedr. valg m.v.
Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter, der ikke kan fordeles på de efterfølgende grupperinger, herunder f.eks. køb af stemmebokse og stemmekasser.
KLE-Mapping
- KLE - Offentlige valg i almindelighed 84.00.00
6.42.43.1.002 Folketingsvalg
Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter vedrørende valg til Folketinget.
6.42.43.1.003 Kommunal- og regionalvalg
Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter vedrørende valg til kommunalbestyrelser og regionsråd samt lokale afstemninger, herunder kommunale folkeafstemninger.
6.42.43.1.004 Europa-Parlamentsvalg
Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter vedrørende valg til Europa-Parlamentet.
6.45 Administrativ organisation
Konteringsregel
Under denne hovedfunktion registreres udgifter og indtægter vedrørende kommunens centraladministrative organisation, herunder udgifter og indtægter vedrørende myndighedsudøvelse.
6.45.50 Administrationsbygninger
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende administrationsbygninger dvs. anlæg, vedligeholdelse og rengøring, vagter, husleje, el, vand, varme, forsikringer, ejendomsskatter m.v.
KLE-Mapping
- KLE - Energiforsyning (el, vand, varme), kommunens ejendomme 82.09.05
- KLE - Kriminalpræventiv sikring i kommunale ejendomme 82.13.05
- KLE - Leje af areal, ejendomme og lokaler til kommunens egen brug i almindelighed 82.03.00
- KLE - Rengøring i almindelighed, kommunens ejendomme 82.08.00
- KLE - Vedligeholdelse af kommunens ejendomme i almindelighed 82.07.00
6.45.51 Sekretariat og forvaltninger
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende kommunalbestyrelsens sekretariat, borgmesterkontor, kommunaldirektørens kontor, forskellige stabsfunktioner samt udgifter og indtægter vedrørende kommunens centrale administration, jf. bemærkningerne i indledningen til hovedkontoen. Her registreres endvidere kommunale udgifter i forbindelse med etablering og drift af borgerservicecentre, jf. borgerservicecenterloven.
På funktionen registreres ligeledes fællesudgifter for administrationen - f.eks. revision, kantinedrift, trykning, kopiering og porto.
På funktionen registreres også konsulentvirksomhed, organisationsanalyser m.v., der afløser eller supplerer en varetagelse af ovenstående opgaver.
På funktionen registreres administrative udgifter i forbindelse med interne forsikringspuljer, hvis kommunen har valgt at oprette en intern forsikringsordning.
På funktionen registreres endvidere:
Indtægter fra betaling for attester m.v. registreres på funktionen.
Udgifter til kontingenter. Eksempelvis vedrørende Kommunernes Landsforening, Kommuneforeninger, Dansk byplanlaboratorium og internationale sammenslutninger eller foreninger
Udgifter til momsbelagte gebyrer i forbindelse med porteføljeforvaltning
I tilfælde, hvor kommunen foretager store samlede indkøb af materialer, inventar og lignende og ikke straks kan registrere disse varekøb og anskaffelser på en bestemt hovedkonto, kan registreringen ske på funktion 6.45.51. Når anvendelsen eller en del heraf henføres til en bestemt funktion, kan overførslen ske ved at minusdebitere den art under funktion 6.45.51, hvor købet i sin tid blev debiteret, og samtidig debitere samme art på den modtagende institution.
Udgifter til den centrale administration skal konteres særskilt på funktionerne 6.45.53-6.45.58, såfremt administrationen vedrører disse funktioner.
Bemærk, at de anførte driftsgrupperinger er udtømmende.
KLE-Mapping
- KLE - Forvaltningsstruktur 00.15.01
6.45.51.1 Drift (udtømmende)
KLE-Mapping
- KLE - Forvaltningsstruktur 00.15.01
6.45.51.1.001 Myndighedsudøvelse
Konteringsregel
Her registreres udgifter til myndighedsudøvelse. Udgifter til visse myndighedsopgaver skal dog konteres særskilt på funktionerne 6.45.53-6.45.58.
Myndighedsudøvelse er virksomhed, hvor der med hjemmel i en specifik lov træffes afgørelser med direkte eller indirekte konsekvenser for borgere eller virksomheder. Myndighedsudøvelse omfatter sagsbehandling i bred forstand og omfatter både opgaver vedrørende selve afgørelserne og opgaver i tilknytning hertil. Således er interne møder vedrørende sagsbehandling m.v. eksempelvis også omfattet, ligesom myndighedsudøvelsen kan være med og uden direkte kontakt til borgeren.
6.45.51.1.002 Øvrig administration
Konteringsregel
Her registreres udgifter til øvrige administrative opgaver, herunder administrative støttefunktioner og sekretariatsbetjening, der både retter sig imod det politiske niveau i kommunen og mod den administrative ledelse og den øvrige organisation.
Støttefunktionerne er de funktioner, der understøtter den primære drift og myndighedsudøvelse i kommunen. Støttefunktioner omfatter f.eks. opgaver vedrørende løn- og personaleadministration, økonomistyring, it-administration, opgaver vedrørende hr og forskellige praktiske funktioner som postfordeling m.v. (interne services).
Sekretariatsbetjening omfatter bl.a. afholdelse af udvalgs- og byrådsmøder, løsningen af kommunens generelle juridiske opgaver, opgaver vedrørende formidling og kommunikation samt opgaver i tilknytning til kommunens mellemkommunale og internationale samarbejde.
Udgifter til øvrig administration skal konteres særskilt på funktionerne 6.45.53-6.45.58, såfremt administrationen vedrører disse funktioner.
6.45.51.1.003 Socialtilsyn
Konteringsregel
De fem kommuner, der har ansvaret for socialtilsynet, registrerer indtægter og udgifter vedrørende socialtilsynet på denne gruppering. De øvrige 93 kommuner kan ikke registrere på denne gruppering.
På grupperingen registreres indtægterne vedrørende varetagelsen af alle socialtilsynets driftsopgaver.
Her registreres endvidere socialtilsynenes driftsudgifter, som omfatter myndighedsudøvelse, herunder sagsbehandling, tilsynsbesøg, transport m.v. og støttefunktioner, herunder f.eks. løn- og personaleadministration, økonomistyring, it-administration, opgaver vedrørende hr m.v.
6.45.51.1.090 Administrationsudgifter overført til forsyningsvirksomhederne
Konteringsregel
Her krediteres den andel af udgifterne vedrørende den centrale administration af forsyningsvirksomhederne, der i forbindelse med regnskabsafslutningen overføres til funktionerne for forsyningsvirksomhederne på hovedkonto 0 eller 1. Overførslen registreres under art 7.9 Øvrige indtægter.
6.45.51.1.091 Administrationsudgifter vedr. sekretariat og forvaltninger overført til hovedkonto 5
Konteringsregel
Her registreres administrationsudgifter vedrørende de kommunale tilbud, der er omfattet af reglerne om omkostningsbaserede takster og som i forbindelse med regnskabsafslutningen overføres til hovedkonto 5, jf. afsnit 4.5.0.
6.45.51.1.095 Administrationsudgifter overført til drifts- og anlægsarbejder vedr. motorveje, hovedlandeveje og kommunale veje
Konteringsregel
Her registreres den del af drifts- og anlægsudgifterne vedrørende motorveje og hovedlandeveje samt eventuelt den del af anlægsudgifterne vedrørende kommunale veje, der udgøres af teknikerløn m.v., og som overføres til de relevante grupperinger - henholdsvis anlægskonti på hovedkonto 2.
6.45.51.1.098 Administrationsvederlag vedr. havne
Konteringsregel
Her registreres vederlag fra staten vedrørende administration af havne. Vederlaget registreres under art 7.6.
KLE-Mapping
- KLE - Havne og lufthavne i almindelighed 08.00.00
6.45.52 Fælles it og telefoni
Konteringsregel
Her registreres udgifter til it og telefoni, der besluttes centralt, f.eks. udgifter til anskaffelse, udvikling og drift af den centrale tekniske it-infrastruktur, herunder administrative datalinjer mellem rådhuset og de enkelte driftsområder. Herudover registreres udgifter til backup af fællesprogrammel, softwareudgifter til fællesprogrammel, brugeruddannelse i fællesprogrammel, intern it-rådgivning og it-projektledelse. Endvidere registreres også udgifter til fælles it-strategi og planlægning på funktionen.
På de enkelte driftsområder registreres udgifter vedrørende fagprogrammel, anskaffelse af fagbaserede it-systemer og udgifter til hjemmearbejdspladser og telefoni.
KLE-Mapping
- KLE - Programmel, elektroniske tjenester og licenser 83.07.15
6.45.53 Administration vedr. jobcentre
Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter vedrørende administration af jobcentre, herunder administrative udgifter til andre aktører. Det gælder bl.a. udgifter til administrative medarbejdere. Derudover registreres udgifter og indtægter i forbindelse med fleksjobambassadører på denne funktion.
Udgifter til tolke og lægeerklæringer i forbindelse med myndighedsafgørelser på området registreres på funktionen. Ligeledes registreres betalinger vedrørende rådgivning og vurdering fra den kliniske funktion i regionen, herunder speciallægeattester, i forbindelse med sager om ressourceforløb, fleksjob og førtidspension, på funktionen.
Øvrige indtægter og udgifter vedrørende jobcentre registreres på de relevante funktioner på hovedfunktion 5.68.
6.45.54 Administration af naturbeskyttelsesopgaver
Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter vedrørende administration af naturbeskyttelsesopgaver. Det gælder bl.a. udgifter til administrative medarbejdere.
Øvrige indtægter og udgifter på naturbeskyttelsesområdet registreres på 0.38.50-0.38.54.
6.45.55 Administration vedr. miljøbeskyttelse
Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter vedrørende administration af miljøbeskyttelsesopgaver og erhvervsaffaldsområdet. Det gælder bl.a. udgifter til administrative medarbejdere.
Øvrige indtægter og udgifter på miljøbeskyttelsesområdet registreres på funktion 0.52.80-0.52.89.
6.45.56 Administration vedr. byggesagsbehandling
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifterne til sagsbehandling af byggesager. Her registreres endvidere indtægter fra gebyrer for byggesagsbehandling og anmeldelser i henhold til byggelovgivningen. Gebyrindtægterne registreres under art 7.9 Øvrige indtægter.
KLE-Mapping
- KLE - Byggetilladelse 02.34.02
6.45.57 Administration vedr. voksen-, ældre- og handicapområdet
Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter vedrørende administration af voksen-, ældre og handicapområdet. Det gælder bl.a. udgifter til administrative medarbejdere samt udgifter til tilsyn med plejeboliger, plejehjem m.v., jf. servicelovens § 151 og udgifter til det tilsyn, som Styrelsen for Patientsikkerhed udfører efter sundhedslovens § 213 med bl.a. plejeboliger, plejehjem m.v.
Udgifter til Socialtilsynets tilsyn med botilbud m.v. på det takstfinansierede område registreres på det relevante tilbud på hovedkonto 5.
Udgifter til tolke og lægeerklæringer i forbindelse med myndighedsafgørelser på området registreres på funktionen.
6.45.57.1 Drift
6.45.57.1.091 Administrationsudgifter vedr. voksen-, ældre- og handicapområdet overført til hovedkonto 5
Konteringsregel
Her registreres administrationsudgifter vedrørende de kommunale tilbud, der er omfattet af reglerne om omkostningsbaserede takster og som i forbindelse med regnskabsafslutningen overføres til hovedkonto 5.
6.45.58 Administration vedr. det specialiserede børneområde
Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter vedrørende administration af det specialiserede børneområde. Det gælder bl.a. udgifter til administrative medarbejderesamt udgifter til børnefaglige undersøgelser og forældrekompetenceundersøgelser efter servicelovens § 50.
Udgifter til tolke og lægeerklæringer i forbindelse med myndighedsafgørelser på området registreres på funktionen.
Her registreres også udgifter til forældrekompetenceundersøgelser eller andre undersøgelser eller erklæringer vedrørende barnet, forældrene eller de kommende forældre, der foretages som led i sagsoplysning, herunder til brug for en børnefaglig undersøgelse efter servicelovens § 52 eller §§ 20 eller 26 i barnets lov.
6.45.58.1 Drift
6.45.58.1.001 Børnehuse
Konteringsregel
De kommuner, der har ansvaret for at drive børnehuse og eventuelle tilhørende matrikler, registrerer indtægter og driftsudgifter på denne gruppering. De øvrige 93 kommuner kan ikke registrere på denne gruppering.
KLE-Mapping
- KLE - Drift af dagbehandlingstilbud 27.03.22
6.45.58.1.091 Administrationsudgifter vedr. det specialiserede børneområde overført til hovedkonto 5
Konteringsregel
Her registreres administrationsudgifter vedrørende de kommunale tilbud, der er omfattet af reglerne om omkostningsbaserede takster og som i forbindelse med regnskabsafslutningen overføres til hovedkonto 5.
6.45.59 Administrationsbidrag til Udbetaling Danmark og Seniorpensionsenheden m.v.
Konteringsregel
Her registreres kommunens administrationsbidrag til Udbetaling Danmark , Seniorpensionsenheden og til Lønmodtagernes Feriemidler.
Betalinger til Udbetaling Danmark og Seniorpensionsenheden, som ligger ud over administrationsbidraget, registreres også på funktionen. Betalinger registreres med art 4.0 Tjenesteydelser uden moms.
6.45.59.1 Drift
6.45.59.1.001 Udbetaling Danmark
Konteringsregel
Her registreres betalinger til Udbetaling Danmark i henhold til lov om Udbetaling Danmark. Bidrag til dækning af Udbetaling Danmarks it-udgifter til brug af KMD-systemer registreres ligeledes her. Bemærk, at udgifter til tab vedrørende ydelser og tilskud, som dækkes af kommunerne efter § 26, stk. 4 og stk. 5, 1. og 2. pkt., i lov om Udbetaling Danmark, registreres under funktion 5.57.72.
6.48 Erhvervsudvikling, turisme og landdistrikter
Konteringsregel
Under denne hovedfunktion registreres udgifter og indtægter vedrørende erhvervsudvikling, turisme og landdistrikter.
6.48.60 Afgifter knyttet til næringslivet og indtægter i forb. med systemeksport m.v.
Konteringsregel
På denne funktion registreres indtægter fra forskellige afgifter knyttet til næringslivet, f.eks. restaurationsafgifter, kioskafgifter, afgifter af spilleautomater samt gebyrer for hyrevognsbevillinger. Herunder registreres endvidere indtægter i forbindelse med systemeksport.
6.48.62 Turisme
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende turismefremmende aktiviteter. Det kan f.eks. være:
Tilskud til turismeudviklingsselskaber
Tilskud til etablering og udvikling af udstillings- og konferencefaciliteter rettet mod erhvervsturisme og turismemarkedsføring
Endvidere registreres EU-tilskud til tilsvarende aktiviteter samt udbetalinger i tilknytning til turismeområdet.
Administrative medarbejdere, der fuldt ud er beskæftiget med turisme f.eks. i lokale turistbureauer registreres på funktionen.
Kommunens øvrige administrationsudgifter i forbindelse med turisme registreres på funktion 6.45.51.
Tilskud fra kommunen registreres med art 5.9 Øvrige tilskud og overførsler, medmindre disse er momspligtige.
KLE-Mapping
- KLE - Turisme i almindelighed 24.05.00
6.48.63 Udvikling af menneskelige ressourcer
Konteringsregel
På funktionen registreres udgifter og indtægter vedrørende udvikling af menneskelige ressourcer med henblik på at fremme erhvervsudviklingen f.eks. medfinansiering af socialfondsprojekter (eksempelvis kompetenceudviklingsaktiviteter, der ligger ud over de generelle tilbud), jf. § 9 i lov om erhvervsfremme.
6.48.66 Innovation og ny teknologi
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende fremme af innovation og anvendelse af ny teknologi inden for § 14 i lov om erhvervsfremme. Det kan f.eks. være:
Tilskud til udviklingsparker
Tilskud til fremme af samarbejde mellem virksomheder og vidensinstitutioner
Tilskud til fremme af samspillet mellem kultur og erhverv samt analyser gennemført i forbindelse hermed
Endvidere registreres indtægter i form af EU-tilskud til tilsvarende aktiviteter samt udgifter i tilknytning hertil.
Kommunens administrationsudgifter i forbindelse med innovation og anvendelse af ny teknologi registreres på funktion 6.45.51.
Tilskud fra kommunen registreres med art 5.9 Øvrige tilskud og overførsler.
KLE-Mapping
- KLE - Erhvervsudviklingsaktiviteter 24.10.05
6.48.67 Vejledning og erhvervsudvikling
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende erhvervsservice og iværksætteri. Det kan f.eks. være:
Tilskud til erhvervsråd
Tilskud til investeringsfremmeorganisationer
Tilskud til iværksætterrådgivning
Endvidere registreres EU-tilskud til tilsvarende aktiviteter samt udbetalinger i tilknytning hertil.
Kommunens administrationsudgifter i forbindelse med erhvervsservice og iværksætteri registreres på funktion 6.45.51.
Tilskud fra kommunen registreres med art 5.9 Øvrige tilskud og overførsler.
KLE-Mapping
6.48.67.1 Drift
KLE-Mapping
6.48.67.1.001 Erhvervshuse
Konteringsregel
På grupperingen registreres samtlige indtægter og udgifter til erhvervshuse.
KLE-Mapping
- KLE - Erhvervsfremme i almindelighed 24.10.00
6.48.68 Udvikling af yder- og landdistriktsområder
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende projekter, som har til hovedformål at styrke udviklingen i yder- og landdistriktsområder. Det kan f.eks. være:
Udgifter vedrørende projekter under EU’s landdistriktsprogrammer
Udgifter til etablering og drift af it-huse i yderområder.
Endvidere registreres EU-tilskud til erhvervsfremmeprogrammer samt udbetalinger i tilknytning hertil.
Kommunens administrationsudgifter i forbindelse med udvikling i yderområder og landdistriktsudvikling registreres på funktion 6.45.51.
Tilskud fra kommunen registreres med art 5.9 Øvrige tilskud og overførsler.
KLE-Mapping
- KLE - Erhvervsudviklingsaktiviteter 24.10.05
6.52 Lønpuljer m.v.
Konteringsregel
Under denne hovedfunktion registreres udgifter og indtægter vedrørende lønpuljer, tjenestemandspensioner, interne forsikringspuljer og generelle reserver.
6.52.70 Løn- og barselspuljer
Konteringsregel
Denne funktion benyttes til budgettering af udgifterne vedrørende særlige overenskomstmæssige puljer, der ikke kan fordeles ved budgettets vedtagelse, f.eks. lokal- og cheflønspuljer samt barselsudligningspuljer.
Udgifterne overføres til de respektive funktioner, når puljerne fordeles. Det bemærkes, at øvrige udgifter til løn, herunder f.eks. udgifter til vikarer, over- og merarbejde m.v., skal registreres på de funktioner, som udgifterne vedrører.
Barselsudligningspuljer kan også administreres ved brug af hovedart 9 Interne indtægter og udgifter eller plus-/minusposteringer. Barselsudligningspuljen skal i hvile i sig selv over en årrække. Regnskabet for puljen registreres på funktionen.
KLE-Mapping
- KLE - Puljeordninger/lokalløn/decentral løn 81.15.15
6.52.72 Tjenestemandspension
Konteringsregel
På funktionen debiteres udgift til udbetaling af tjenestemandspensioner i kommunen ved brug af art 5.1 Tjenestemandspensioner m.v. Udbetalingerne registreres således centralt og skal ikke følge ansættelsesområdet. Dette gælder for udbetaling af alle tjenestemandspensioner i kommunen.
Betalinger til staten for udbetaling af tjenestemandspensioner konteres ved brug af art 4.6 Betalinger til staten.
En indbetaling fra et pensionsforsikringsselskab til helt eller delvis dækning af pensionsudbetalinger skal krediteres funktionen med anvendelse af art 5.1 Tjenestemandspensioner m.v.
En eventuel nettoudgift til pensionsforsikringspræmier (inkl. bonus) registreres også på funktionen, men med brug af hovedart 1 Lønninger. Ligeledes registreres på funktionen pensionsoverførsler ved tjenestemænds jobskifte. Den betalende kommune krediterer overførslen, mens den modtagende kommune debiterer overførslen.
I kommunens interne økonomisystem i øvrigt skal det sikres, at den enkelte udbetaling kan henføres til hovedfunktionerne i kontoplanen. Formålet hermed er at sikre, at pensionsudbetalingerne kan identificeres på hovedområder, bl.a. med henblik på korrekt takstfastsættelse, hvor disse er udgiftsbaserede.
Med aftalen om kommunernes økonomi for 2014, følger det, at regeringen og KL er enige om, at kommunerne fremadrettet finansierer eventuelle pensionsudgifter til kommunalt ansatte folkeskolelærere og pædagoger, der er medlemmer af Pensionskassen af 1976 (P76) med ret til statslig tjenestemandspension ud over niveauet svarende til henholdsvis statsligt løntrin 44 og 37. Finansieringen skal ske på individuel basis, hvor der samtidig tages højde for eventuelle ledere i gruppen. Ændringen har virkning for tjenestemænd, der pensioneres fra og med 1. juli 2013.
KLE-Mapping
- KLE - Tjenestemandspension 81.22.10
6.52.74 Interne forsikringspuljer
Konteringsregel
Denne funktion benyttes, hvis kommunen har etableret en intern forsikringsordning vedrørende f.eks. arbejdsskader, ejendomme, løsøre m.v. Forsikringsordningen kan administreres på flere forskellige måder:
Der fastsættes en forsikringspræmie således, at den samlede forsikringsordning hviler i sig selv på længere sigt. Fastsættelsen af forsikringspræmien skal ske på et dokumenteret grundlag, der skal fremgå af bemærkningerne til budgettet og regnskabet. Indtægter og udgifter vedrørende forsikringsordningerne kan registreres ved brug af hovedart 9 Interne indtægter og udgifter eller ved anvendelse af plus-/minusposteringer på de eksterne arter.
Forsikringsordningen kan også administreres således, at der ikke opkræves forsikringspræmier. I så fald er det en betingelse, at det kan dokumenteres, at de langsigtede omkostninger til skader m.v. indregnes i takster, der skal opgøres efter omkostningsbaserede principper, jf. bl.a. bekendtgørelse om beregning af takster og betaling for visse ydelser og tilbud efter serviceloven. Som følge af at ældreboliger og forsyningsvirksomheder skal hvile i sig selv, skal forsikringspræmier dog opkræves og konteres på de to områder, således at mellemværendet mellem kommunen og de to områder påvirkes af præmien.
I stedet for at anvende interne arter eller plus-/minusposteringer og opkræve forsikringspræmier kan forsikringsordningen håndteres ved, at der forlods i forbindelse med budgetudarbejdelsen foretages en reduktion af bevillingerne svarende til værdien af forsikringspræmierne, der placeres på funktion 6.52.74. Udbetalinger fra den interne forsikringsordning foretages direkte på funktion 6.52.74 med anvendelse af eksterne arter. Ved anvendelse af denne model skal forsikringsordningen hvile i sig selv på længere sigt.
De administrative omkostninger vedrørende de interne forsikringsordninger skal registreres på funktion 6.45.51 Sekretariat og forvaltninger. Udgifter til skadesudbedringer, erstatninger m.v. registreres ved brug af de eksterne arter på funktion 6.52.74.
6.52.76 Generelle reserver (kun i budgettet)
Konteringsregel
Denne funktion benyttes til budgettering af udgifter, der ikke kan fordeles ved budgettets vedtagelse, bortset fra løn- og barselspuljer, der budgetteres på funktion 6.52.70. Udgifterne overføres til de respektive funktioner, når der er klarhed om udgifternes fordeling. Der kan ikke regnskabsføres på funktionen. De generelle reserver kan maksimalt udgøre 1 pct. af kommunens øvrige budgetterede nettodriftsudgifter til service.
Bemærk, at denne funktion alene anvendes i budgettet.